Visar inlägg med etikett Bostadsbrist. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bostadsbrist. Visa alla inlägg

torsdag 19 mars 2009

Bostadsbrist, ett faktum


Att det råder bostadsbrist i Sverige har få missat. Jag har skrivit om det förut och gör det igen. Alla behöver någonstans att bo och det är näst intill en mänsklig rättighet. Nu är det dock lågkonjunktur, oavsett om vi vill eller inte, vilket innebär att det byggs ännu färre bostäder än tidigare. Det är då de med pengar över bör satsa för att bygga nytt. När ekonomin senare går bättre kommer priserna på bostäderna att öka och de som nu satsat pengar på detta som alla behöver kommer tjäna stora pengar. På detta sätt har alla vunnit. Det blir fler bostäder samtidigt som de som hjälpt till får en rejäl belöning.

Kommunerna och staten kan gärna också satsa på detta. Dock finns det en viss förståelse att det under denna tid i kris kan behövas pengar till välfärden, därför måste de satsa rätt! Jag vill inte tjata om invandringsfrågan, men nu är det verkligen den rätta tiden att prioritera rätt. Låt endast de som verkligen är flyktingar komma hit så att de kan få hjälp och skydd och inte dem som är "låtsasflyktingar". Om vi gör detta kan de som verkligen behöver Sveriges stöd få stöd samtidigt som välfärden fungerar väl och den växande bostadsbristen inte blir allt för stor (då hoppas jag att vi slipper nya betongghetton i form av nya miljonprojekt).

Läs gärna om den växande bostadsbristen på Dagens Nyheter.

söndag 6 juli 2008

Nytt miljonprojekt?



Just nu råder bostadsbrist i Sveriges storstäder. Under de närmaste fem åren bör 50 000 nya bostäder byggas för att de närmare 800 000 ungdomarna födda mellan 1980-1990 ska få någonstans att bo. Det var ungefär lika många ungdomar i 19-24års åldern 1968, men skillnaden mellan då och nu är att det då hade byggts massor av bostäder.

Vad är det för bostäder som kan tänkas byggas i en sådan här kris? Ja, precis som under förra krisen finns en risk att det blir frågan om samma typ av bostäder som under förra miljonprojektet, d.v.s. en massproduktion av dåliga bostäder.

Samtidigt som det råder en kraftig bostadsbrist för man in massvis med nya invandrare som inte alls har räknats med bland de 800 000 ungdomarna jag tog upp tidigare. År 2007 kom det som sagt 99 485 nya invandrare till Sverige. Hur många det blir i framtiden vet vi inte, men om man tittar på hur den allmänna trenden har sett ut kommer det med stor sannolikhet bli en siffra som bara blir högre för varje år om inget görs snart.

Vad kommer då konsekvenserna bli av detta? Det kan nog de allra flesta räkna ut. I och med dem kommer det skapas segregation, rasism, utanförskap, kriminalitet, och inte minst kommer det födas nya invandrarghetton liknande de vi har i de gamla miljonprojektområdena som Rinkeby (Stockholm), Rosengård (Malmö) och Hageby (Norrköping).

Samtidigt som vi går mot denna trend vill flera av Sveriges politiker ta emot ytterligare tiotusentals invandrare som alla behöver en bostad. Med Mona Sahlin som möjlig statsminister efter nästa val är Sveriges rikedom och Sveriges kultur i stor fara. Hon har ju själv sagt att hon ”hatar allt genuint, typiskt svenskt.”

Stoppa detta nu! Rösta på Sverigedemokraterna i valet 2010 och försök få riksdagspolitikerna att inse vad som är på väg att hända. De har ju tydligen inte insett detta än.

Läs gärna om denna framtidsfara på di.se