Visar inlägg med etikett Ekonomi. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Ekonomi. Visa alla inlägg

onsdag 15 april 2009

Nya budgeten


Nu har finansminister Anders Borg presenterat den nya budgeten. Nu ska det mångkulturella projektet få ännu mera pengar trots sitt misslyckande och trots att vi ligger i en djup finanskris. I denna budget framgår det att migrationsverket har fått ökade kostnader när antalet asylärenden blivit större och det kommer bland annat ske en ökning av offentliga biträden. Därför föreslås ytterligare 70 miljoner kronor till migrationsverket.

Läs om hela budgeten i korthet här.

tisdag 14 april 2009

Fakta om invandringen

Jag tänkte nu dela med mig av något jag hittade på forumet flashback. Tyvärr är mycket gammal fakta, men det är ändå relevant.

År 2001 beviljade Sverige 44.505 uppehållstillstånd. Av dessa hade endast 307 personer verklig flyktingstatus. 99,3% av dem som erhöll asyl var alltså inte flyktingar.
Källa: Migrationsverket

1989-1991 var 87,5% av alla dömda gruppvåldtäktsmän utländska medborgare. Statistiken förtäljer inte om de övriga 12,5% var svenskar eller om de var invandrare med svenskt medborgarskap.
Källa: Professor Hans Kletters undersökning om sexualbrott

Av de utomnordiska medborgare som begick brott i Sverige under perioden 92-97 utvisades endast 17% ur landet. Iranier, irakier, turkar och etiopier var de som utvisades mest sällan i relation till sina brott.
Källa: Kriminalvårdstyrelsens tabell 4:7

Brott med rasistiska inslag ska dömas hårdare och polisen ska prioritera sådana övergrepp. 95% av alla offer för personrån är etniska svenskar; förövarna är i nio fall av tio invandrare. Hittills har dock aldrig ett svenskt brottsoffer kunnat hävda att han/hon blivit utsatt för rasism av en invandrare.
Källa: Polisen samt SÄPO:s författningsrapport 1997

Invandrares höga brottslighet kan inte förklaras av bostadsort eller sämre sociala förhållanden.
Källa: Brottsförebyggande rådet: Invandrares och invandrares barns brottslighet, 1996

Mellan åren 1988-1997 beviljade Sverige flest uppehållstillstånd av samtliga västländer (186.880 stycken). Av samtliga asylsökande beviljades ca 69% uppehållstillstånd. I Tyskland – det näst största invandringslandet – var motsvarande siffra 8%.
Källa: UNHCR:s statistik 1988-1997

Svenska socialbidragstagande familjer tilldelas mindre än hälften så stor ekonomisk hjälp som ett invandrarhushåll. En svensk familj med ett genomsnitt på två barn får i genomsnitt 19.861 kronor per år – en invandrarfamilj med två barn tilldelas däremot 52.966 kronor.
Källa: Statens Invandrarverk: På tal om invandrare (redovisar statistik från 1994)

Om invandringen får fortgå som den gjort de senaste tio åren kommer svenskarna vara en minoritet i Sverige år 2056.
Källa: Docent Ingrid Björkman: Invandring, sammanbrott och utveckling

Den svenska invandringen koster skattebetalarna cirka 261 miljarder kronor varje år. Det motsvarar ungefär 52.000 kronor per arbetande svensk och år (inklusive pensionärerna).
Källa: Lars Jansson, Universitetslektor i företagsekonomi, Göteborg

tisdag 31 mars 2009

Kommunfullmäktige


Sverigedemokraterna i Norrköping fick två mandat i kommunfullmäktige i valet 2006. Om det vore idag skulle båda stolar varit tillsatta men tyvärr kan man inte ändra på vad som hänt. Innan valet 2006 fanns det inte ens någon kommunförening så man kunde inte vänta sig att dessa två stolar skulle bli besatta, vi får ju tyvärr inte tillsätta någon ersättare nu när valet är över. Detta gjorde dock att det blev möjligt för oss att skapa en fungerande kommunförening och det tackar vi i sd Norrköping för.

Vad jag bevittnade under gårdagens sammanträde i kommunfullmäktige är nog ganska skrämmande. Punkt nummer ett och två i dagordningen varade i över tre timmar efter hetsiga debatter som snarare låg på riksnivå än kommunal nivå. Socialdemokrat efter socialdemokrat anklagade det borgerliga blocket för att inte kunna styra Sverige och Norrköping. Efter rotlösa anklagelser om dåligt styrande från regeringens sida fick de borgerliga försvara regeringen och vänsterkoalitionen ville hela tiden att statskassan skulle hjälpa till att finansiera stora delar av Norrköpings utgifter.

En socialdemokrat, Peter Kennerfalk, var säskillt aktiv med att anklaga oppositionen. Han verkade inte riktigt förstå att det var vänsterkoalitionen som styrde Norrköping och att kommunfullmäktige just var till för att diskutera kommunens politik. Hans argument, som bestod av påståenden helt utan grunder, kunde rätt som det var ställa sig upp och skrika trots att han inte fått order av Ordöranden Li Teske (s). I slutet av sammanträded kunde man dessutom se honom läsa sportdelen av en dagstidning samtidigt som många av dom andra ledamöterna diskuterade viktiga ämnen.

En annan socialdemokrat gick till och från sin stol (mestadels från) och verkade inte lyssna på vad som sas utan istället spenderade tiden som medborgarrepresentant genom att läsa en skönlitterär bok eller prata med sina åhörarvänner (han blev även hyschad under en viktig debatt om kommunens ekonomi).

Är det inte dags att man gör något åt detta? Stoppa diskussionerna som ligger på riksnivå och se till så att ledamöterna i KF faktiskt är angeskerade i kommunens frågor. Det är i alla fall vad jag tycker. Sammanträdet avslutades inte (kanske inte så konstigt) och kommunfullmäktige kommer sammanträda igen på torsdag.

torsdag 19 mars 2009

Bostadsbrist, ett faktum


Att det råder bostadsbrist i Sverige har få missat. Jag har skrivit om det förut och gör det igen. Alla behöver någonstans att bo och det är näst intill en mänsklig rättighet. Nu är det dock lågkonjunktur, oavsett om vi vill eller inte, vilket innebär att det byggs ännu färre bostäder än tidigare. Det är då de med pengar över bör satsa för att bygga nytt. När ekonomin senare går bättre kommer priserna på bostäderna att öka och de som nu satsat pengar på detta som alla behöver kommer tjäna stora pengar. På detta sätt har alla vunnit. Det blir fler bostäder samtidigt som de som hjälpt till får en rejäl belöning.

Kommunerna och staten kan gärna också satsa på detta. Dock finns det en viss förståelse att det under denna tid i kris kan behövas pengar till välfärden, därför måste de satsa rätt! Jag vill inte tjata om invandringsfrågan, men nu är det verkligen den rätta tiden att prioritera rätt. Låt endast de som verkligen är flyktingar komma hit så att de kan få hjälp och skydd och inte dem som är "låtsasflyktingar". Om vi gör detta kan de som verkligen behöver Sveriges stöd få stöd samtidigt som välfärden fungerar väl och den växande bostadsbristen inte blir allt för stor (då hoppas jag att vi slipper nya betongghetton i form av nya miljonprojekt).

Läs gärna om den växande bostadsbristen på Dagens Nyheter.