söndag 29 mars 2009

Nya lögner om Björn Söder


Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder anklagas av en journalist för att propagera för införandet av dödsstraff i Sverige. Björn Söder tillbakavisar anklagelserna på sin blogg. Jag tänker vara fräck och kopiera hela hans svar här:

"I dagens Ekot i Sveriges Radio rapporteras om att jag är för dödsstraff trots att partiet är motståndare. Reportern Olof Sjölander får det att låta som om jag propagerar för dödsstraff. Därför kan en förklaring och ett förtydligande vara på sin plats.

Olof Sjölander lutar sig mot sin SR-kollega Pontus Mattssons kommande bok "Sverigedemokraterna in på bara skinnet". I denna bok deltar jag genom olika samtal med Pontus Mattsson. En fråga som han tog upp under ett sådant samtal var min inställning till dödsstraff. För många år sedan skrev jag nämligen på min hemsida en artikel som var ett försvar till dödsstraff. Min utgångspunkt var att grova brottslingar bör hållas borta från gator och torg så att de inte kan begå nya brott. Dödsstraff vore en garant för detta. Men jag inser att livstidsstraff har samma effekt och att det av olika skäl är att föredra. Därför var jag också en av dem som vid Riksårsmötet 1999 stödde att Sverigedemokraterna slopade kravet på att införa dödsstraff för grov kriminalitet, såsom mord. Detta beslut fattades med bred majoritet inom partiet.

Mattsson undrade givetvis hur min inställning till detta är idag. Dödsstraff är en icke-fråga för partiet eftersom det inte finns något stöd i denna fråga. Jag har hela tiden varit noga med att påpeka att jag, i egenskap av företrädare för partiet, står bakom partiets hållning i frågan.

Jag själv propagerar varken i privata eller offentliga sammanhang för dödsstraff - även om jag anser att en öppen debatt i samhället skulle kunna vara av godo med tanke på att det bland svenska folket finns visst stöd för dödsstraff. Enligt de mätningar som Göteborgs universitet gör i den så kallade SOM-undersökningen av svenskarnas attityder svarade 18 procent att de är för att införa dödsstraff för mord. Bland ungdomar är siffran ännu högre."

fredag 27 mars 2009

Stöd till asylsökande


Individuell Människohjälp (IM), som tidigare endast skickat pengar till behövande i andra länder har nu börjat stödja asylsökande samt människor som fått asyl i Sverige. I Malmö har dom börjat med två olika projekt där dom hjälper barn som kommit hit. Visst, givetvis är det bra när pengar som generöst folk donerat går till hjälp av behövande, men är detta på sikt så bra?

Jag är själv medlem i Individuell Människohjälp och gick med då jag hörde att dom skickade pengar till folk i fattiga länder. I Zimbabwe skickades bland annat en stor summa pengar varje månad och det skapades olika projekt där fattiga och krisdrabbade människor skulle komma igång med sin ekonomi genom att få stöd till att starta små företag. På denna tid skulle jag rekommenderat IM till andra då 50 svenska kronor kan betala för en hel skoltermin för en fattig Zimbabwisk pojke eller flicka. När de istället lägger pengar på människor som redan får vad de behöver av staten här i Sverige räcker dessa 50 kronor endast till kanske två mål mat och i bästa fall tre.

torsdag 26 mars 2009

Kräver ny lag


Ännu en gång går det att läsa i tidningen om stenkastning mot räddningstjänst i Rosengård, Malmö. Vart är detta land på väg kan man då undra sig. När brandmän som jobbar för att hjälpa invånarna när de behöver hjälp blir bemötta med flaskor, stenar och andra farliga föremål borde politikerna inse att något har gått snett.

Det invandrartäta Rosengård hade förra veckan minst en brand per vardag och det är inte sällan de bemöts med stenar eller andra föremål. Sedan ett år tillbaka har brandmän inte åkt in i Rosengård utan poliseskort. Sjukt? Ja, det verkar alla tycka... utomlands. Dock inte här i Sverige, då är det bara brandmän och poliser verksamma i området som tycker... och så givetvis Sverigedemokraterna. Tycker Socialdemokraternas stolta Ilmar Reepalu att det fungerar bra där nere? Tydligen. Inte ser man något annat parti (förutom sd) kritisera orsakerna till detta problem heller. Är det dags kanske?

Nu kräver därför brandmänen i Malmö att regeringen skapar en ny lag, nämligen "störande av räddningsinsats". Det borde vara självklart att dessa anarkister får sina straff och med denna lag kanske något händer även om de tydligen inte åtalas för verken vandalism eller Försök till våld mot tjänsteman (inte en enda har åkt dit enligt en brandman från Malmö).

lördag 21 mars 2009

"Ska det vara ett straff att bli gammal?"


Titeln påminner om texten på Sverigedemokraternas flygblad inför riksdagsvalet 2006 om hur man inte verkar bry sig om våra pensionärer. Men visst är det sant, idag verkar det på många håll vara ett straff att bli gammal. Pensionerna har blivit lägre och många pensionärer lever på en inkomst under socialbidragsnormen, samtidigt som man kan läsa i Dagens Nyheter hur AMF pensions förre VD Christer Elmehagen totalt får 62 miljoner svenska kronor i pension av AMF. Inte nog med det så har han under en tio års tjänst på AMF pension fått totalt 42 miljoner kronor i lön. Inte för så lång tid sen kunde man läsa om hur AMF pension var tvugna att sänka pensionerna ytteligare på grund av lågkonjunkturen vi befinner oss i.
Efter att ha läst detta kanske man skulle börja satsa på en karriär inom AMF pension för att åt minstonne säkra inkomstkällan och den ekonomiska delen av ens liv som pensionär.

torsdag 19 mars 2009

Dödsstraffet avskaffat


En stor seger har skett för oss som är emot det mycket sjuka dödsstraffet! I staten New Mexico, grannstat till Missouri där jag tidigare bodde i USA har demokraten Bill Richardson nyligen skrivit under lagen där dödsstraffet blir förbjudet. New Mexico blir därmed den 14 staten i USA som avskaffat dödsstraffet.

USA återinförde dödsstraffet år 1976 sedan det blev förbjudet i hela landet år 1967. Totalt sett har omkring 15.000 människor ha blivit avrättade i USA, varav drygt 1.100 sedan 1976. I New Mexico har lyckligtvis endast en person blivit avrättad sedan 1976.

Även om USA som land avrättar många människor är det endast en tredjedel av de som dömts till dödsstraff som faktiskt avrättas. Denna siffra är dock för hög då jag personligen, och som Sverigedemokrat, anser att dödsstraffet är sjukt och helt fel metod. Gör gärna som jag, gå med och donera pengar till Amnesty International.

Skäl till att vara emot dödsstraffet:
-Om en medborgare inte skall få döda bör inte staten få döda
-Dödsstraffet har enligt statistik inte minskat antalet mord
-Dödsstraffet kostar massor av skattepengar, till och med livstid fängelse är billigare
-Man kan aldrig veta om en person är 100% skyldig till brottet, oskyldiga kan avrättas
-Dödsstraff innebär även ett straff mot den dömdes familj och vänner och gör därmed att oskyldiga straffas

Länktips:
Dagens Nyheters artikel om avskaffandet av dödsstraffet i New Mexico
Amnesty International Sverige
Information om dödsstraffet i USA

Bostadsbrist, ett faktum


Att det råder bostadsbrist i Sverige har få missat. Jag har skrivit om det förut och gör det igen. Alla behöver någonstans att bo och det är näst intill en mänsklig rättighet. Nu är det dock lågkonjunktur, oavsett om vi vill eller inte, vilket innebär att det byggs ännu färre bostäder än tidigare. Det är då de med pengar över bör satsa för att bygga nytt. När ekonomin senare går bättre kommer priserna på bostäderna att öka och de som nu satsat pengar på detta som alla behöver kommer tjäna stora pengar. På detta sätt har alla vunnit. Det blir fler bostäder samtidigt som de som hjälpt till får en rejäl belöning.

Kommunerna och staten kan gärna också satsa på detta. Dock finns det en viss förståelse att det under denna tid i kris kan behövas pengar till välfärden, därför måste de satsa rätt! Jag vill inte tjata om invandringsfrågan, men nu är det verkligen den rätta tiden att prioritera rätt. Låt endast de som verkligen är flyktingar komma hit så att de kan få hjälp och skydd och inte dem som är "låtsasflyktingar". Om vi gör detta kan de som verkligen behöver Sveriges stöd få stöd samtidigt som välfärden fungerar väl och den växande bostadsbristen inte blir allt för stor (då hoppas jag att vi slipper nya betongghetton i form av nya miljonprojekt).

Läs gärna om den växande bostadsbristen på Dagens Nyheter.

onsdag 18 mars 2009

Mycket ris och ros


Efter mycket mediapådrag har det nu skrivits en hel del om mig och Sd Norrköping. Jag vill då säga ett stort tack för alla positiva kommentarer och komplimanger jag fått under de senaste veckorna. Inte minst till bloggaren antiism, en för övrigt mycket duktig bloggare!

Om vi nu ska gå in på det mindre roliga så har den inte så omtyckta Tommy Funebo tydligen också hittat till Norrköping. Denne man som inte kände sig så välkommen i sd och som sedan dessutom gett ut en hel del sekretessbelagt material skriver ständigt om hur hemska vi sverigedemokrater är.

Funebo ororar sig i sin blogg om att vi har brist på kandidater för styrelsen i Sd Norrköping men jag kan då lugna honom med att säga att vi inte alls har det. Han oroar sig även för min låga ålder och min ytliga kunskap, och hänvisar samtidigt till min insändare i Folkbladet där jag bemöter Christian Widlunds artikel om mig. Widlund gör i denna artikel en indirekt jämförelse mellan mig och Hitler. Jag står fast vid att Sverigedemokraterna är ett av Sveriges mest judevänliga samt Israelvänliga partier. Att vi är emot koscherslakt och omskärelse har knappast med något judefientligt att göra. Koscherslakt, så väl som Halalslakt är ett mycket hemskt sätt att slakta djur på så tycker Funebo även att vi bör införa andra hemskheter som religösa grupper vill?
Tja, vad sägs då om att börja bränna häxor på bål igen eller att börja stena människor som varit otrogna?