torsdag 10 juli 2008

Miljöpartiet försöker bromsa integrationen


Nu ställer miljöpartiet krav på att svensk undervisning skall ske på elevens modersmål. De påstår sig ha statistik som visar att elever lär sig bättre svenska och integreras bättre när de får använda sitt hemspråk i skolan istället för när de talar svenska. Hur detta är möjligt är nog en stor majoritet av svenska folket tveksamma till. Sorgligt men sant är att alla svenska riksdagspartier ser ut att gå samma väg som Olof Palme en gång startade. För att ytterligare en gång citera Mona Sahlin. ”Jag gick inte med i socialdemokraterna, jag gick med i Olof Palme. Han satte ord på den ilska jag kände över Vietnamkriget och han förde världen in i Sverige.”

Eftersom jag själv som 13åring invandrade till USA och under en kort tid gick i samma skola som en annan svensk vet jag själv hur det fungerar. När det gick att prata sitt hemspråk med någon annan lärde man sig inte alls de språk man skulle lära sig så bra som när det inte längre gick. Samma sak gäller alla de invandrare jag träffade i skolan. Dem som pratade spanska, bosniska och koreanska hade alltid någon att prata med på sitt hemspråk. De lämnade invandrarkurserna som lärde ut engelska betydligt senare än invandrare som pratade språk som inte var så vanliga (i detta fall t.ex. thailändska, kinesiska och finska).

En god vän till mig som också är invandrare här i Sverige tycker precis samma sak. Han är inte ens svensk medborgare och tänker nu starta ett projekt för araber där de ska blandas med svenskar för att så snabbt som möjligt ha chansen att lära sig svenska.

Vad är denna idioti kan man då fråga sig? Hur kan invandrare lära sig det svenska språket snabbare när de dagligen får tala sitt hemspråk i skolan? Detta är något som Miljöpartiet kommer gå till val på och med stöd från Socialdemokraterna och Vänsterpartiet kan de mycket väl få det att gå igenom. Sätt stopp på detta nu!

Läs mer om detta på Dagens Nyheter.

Inga kommentarer: