söndag 22 juni 2008

Midsommar


Jag hoppas nu att alla har haft en mycket trevlig midsommarhelg och att ingen av er läsare än har gett upp denna härliga svenska tradition. Personligen blev det en resa till Öland med ett mycket gott humör. Sillen byttes ut till kyckling då det inte fans någon sill att köpa i närheten. Eftersom jag för närvarande inte har så mycket pengar blev det ren och billig vodka som användes som snaps. Kanske blev det också lite för mycket av den varan, men det blev trevligt ändå.

Efter att ha slagit upp tälten tog jag och mina vänner en runda på campingområdet och då fick vi alla se något positivt. Många vågade hissa sina svenska flaggor. Själv kunde man ju inte vara sämre så det blev en tur till tältshoppen i närheten för att köpa en svensk flagga som sedan sattes på vårt högsta tält. De två närmaste grannarna till mitt tält var ett 6-mannatält med sex irakier och en syrian samt ett mindre tält med ett par bestående av en libanes och en makedonier. De var ändå mycket trevliga och firade midsommar som om de alltid gjort det.

På midsommardagens morgon vaknade jag till irakiernas sjungande på arabiska samt deras konstanta slag på en trumma. Min första tanke var frågan om jag var i Sverige eller inte. Det verkade inte så. En av killarna som sov i samma tält som jag och dessutom i närheten av mig frågade mig precis vad jag undrade; ”Ehm, vilket land är vi i Markus?” Jag svarade givetvis, det låter som Irak, men jag somnade i Sverige så vi är nog fortfarande kvar i vårt land. Senare samma kväll blev det mer midsommarfirande med ett gäng finnar vi träffade på campingen och de tog med sig yttrligare något som nu förtiden finns överallt i Sverige, nämligen en vattenpipa. Samma kväll somnade jag till mer irakisk musik.

Nästa morgon var de flesta borta när jag vaknade. Makedonien och libanesen höll på att packa ihop sina prylar. Då såg jag vad jag inte ville se, de höll på att packa ihop vattenpipan som finnarna tagit med sig, men man vet ju aldrig om de bara tänkte vara snälla mot finnarna eller om de tänkte stjäla den. De hade ju trots allt varit mycket trevliga mot dem kvällen innan och de hade kommit mycket bra överens. En god vän till mig som sov vaknade plötsligt av att höra paret säga ”vi tar pipan.” Han for snabbt ut ur tältet och stoppade stölden innan jag insåg att det verkligen handlade om en stöld. Pipan hamnade kort därefter i ägarnas, d.v.s. finnarnas händer.

Med många nya upplevelser kan jag dock konstatera att det blev en annorlunda men intressant midsommarafton. Hur den kom att se ut kunde man ju tänka sig innan denna helg, men det finns väl undantag någonstans där ute i Sverige.

1 kommentar:

Erik Eriksson sa...

Hej!
Trevligt och mycket roligt med en SD-blogg från Norrköping.
Ska bli roligt att följa upp vad du skriver.
Många 100-tals sympatisörer finns i Norrköping och som har kämpat i det tysta länge. Ända sen 80-talet då Framstegspartiet med över 200 medlemmar i Norrköping var några få röster från att ta mandat i Kommunfullmäktiga.
Och senare alla aktiva i Nyd.
Nu när Åke Björk blev petat genom en kupp från Moderaternas lista trots att han hade flest personröster.
Kommer att bädda för SD något enormt där 100-tals moderater som har stött Åke Björk kopmmer att rösta på SD.
Fortsätt det goda arbetet!
Och läs denna enormt bra politiska analysen från DN:
Bästa hälsningar
Erik Eriksson
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2660&a=796673