torsdag 19 mars 2009

Dödsstraffet avskaffat


En stor seger har skett för oss som är emot det mycket sjuka dödsstraffet! I staten New Mexico, grannstat till Missouri där jag tidigare bodde i USA har demokraten Bill Richardson nyligen skrivit under lagen där dödsstraffet blir förbjudet. New Mexico blir därmed den 14 staten i USA som avskaffat dödsstraffet.

USA återinförde dödsstraffet år 1976 sedan det blev förbjudet i hela landet år 1967. Totalt sett har omkring 15.000 människor ha blivit avrättade i USA, varav drygt 1.100 sedan 1976. I New Mexico har lyckligtvis endast en person blivit avrättad sedan 1976.

Även om USA som land avrättar många människor är det endast en tredjedel av de som dömts till dödsstraff som faktiskt avrättas. Denna siffra är dock för hög då jag personligen, och som Sverigedemokrat, anser att dödsstraffet är sjukt och helt fel metod. Gör gärna som jag, gå med och donera pengar till Amnesty International.

Skäl till att vara emot dödsstraffet:
-Om en medborgare inte skall få döda bör inte staten få döda
-Dödsstraffet har enligt statistik inte minskat antalet mord
-Dödsstraffet kostar massor av skattepengar, till och med livstid fängelse är billigare
-Man kan aldrig veta om en person är 100% skyldig till brottet, oskyldiga kan avrättas
-Dödsstraff innebär även ett straff mot den dömdes familj och vänner och gör därmed att oskyldiga straffas

Länktips:
Dagens Nyheters artikel om avskaffandet av dödsstraffet i New Mexico
Amnesty International Sverige
Information om dödsstraffet i USA

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är sverigedemokrat, och jag är för dödsstraffet i viss utsträckning. Jag anser inte heller att man bör stödja den politiskt korrekta vänsterorganisationen Amnesty. Det känns som att du anpassar dig till det politiskt korrekta etablissemanget.

feminix sa...

Något helt annat: Har du sett finländska kd:s familjepolitik?(Se min blogg)

Markus Wiechel sa...

Anonym:
Sverigedemokraterna som parti är emot dödsstraffet och har ingen åsikt om amnesty. Då undrar jag på vilket sätt amnesty skulle vara politiskt korrekt? Det ända dom värnar om är mänskliga rättigheter, sen att vissa inom amnesty stödjer illegala invandrare sympatiserar jag givetvis inte med, men det betyder inte att man ska döma hela amnesty för det.
Feminix:
Ska genast kolla :)