måndag 6 april 2009

Kommentar av Jimmie Åkesson


Jag skrev tidigare om hur Kalibers så kallade "granskning" i sig är hemskt, men också hur jag inte står bakom vad vissa medlemmar påstås ha sagt. Nu på morgon fick jag mail från pressekretariatet som jag citerar nedan.

"Med anledning av radioprogrammet Kalibers oseriösa granskning av Sverigedemokraterna kommenterar här partiordförande Jimmie Åkesson och partisekreterare Björn Söder Kalibers påståenden.

Sverigedemokraternas partiordförande, Jimmie Åkesson, kommenterar nedan de anklagelser som framförts mot honom i den senaste sändningen av radioprogrammet Kaliber:

I söndagens Kaliber på Sveriges radio påstås att undertecknad ska ha påbörjat sjungandet av en visa om mordet på Olof Palme i samband med en kryssning med en grupp ungdomar från SDU i januari.

Påståendet är felaktigt.

Det är riktigt att jag befann mig i den båthytt där den omnämnda sången sjöngs. Däremot framgår det tydligt av ljudupptagningen att någon helt annan än jag var den som drog igång den aktuella sången.

Alldeles oavsett detta, är det viktigt att klargöra några saker.

Den så kallade Palmevisan hörde jag första gången under min tid i moderata ungdomsförbundet. (Och det förklarar kanske varför en person som tidigare varit medlem i just MUF initierade den här sången.) Den sjöngs flitigt på såväl möten som fester och ska ha skrivits av några Uppsalastudenter för ett antal år sedan som satir över den misslyckade polisutredningen kring Palmemordet. Visan består av ett antal verser, varav endast ett kortare utdrag spelats i radioprogrammet.

Den aktuella kvällen sjöngs ett stort antal sånger av varierande karaktär. Allt från Evert Taube, Jussi Björling och Bellman till Björn Afzelius, kommunistiska kampsånger och helt vanliga snapsvisor. En SDU-medlem med förflutet inom Moderata ungdomsförbundet drog igång Palmevisan och de övriga i hytten sjöng med.

Efteråt frågade SR-infiltratören mig vad det var för visa, varpå jag förklarade att jag kände igen den från min tid i MUF.

För mig är det i första hand en sång, som i en sarkastisk ton beskriver ett av svenskt rättsväsendes största misslyckanden.

Så här i efterhand, när man hör inspelningen, inser man naturligtvis att sången var olämplig. Och att tonen och framförallt vissa strofer tagna ur sitt sammanhang, kan framstå som mycket upprörande, inte minst för dem som minns personen Olof Palme med värme. Jag beklagar naturligtvis att jag inte gjorde en tydlig markering. Min avsikt har aldrig varit att såra någon eller att raljera över en djupt tragisk händelse.

Jag vill be om ursäkt, samtidigt som jag också vill framhålla att situationen inte var politisk och sjungandet inte hade något politiskt syfte. Det är beklagligt, och det blir direkt missvisande, när statlig media nu väljer att klippa ut delar av en privat, social episod och sätta in detta i ett officiellt, politiskt sammanhang.

För att tydliggöra sammanhanget och belysa att visans egentliga syfte är att ironisera över en misslyckad polisutredning snarare än att raljera över en personlig tragedi, bifogas nedan ett videoklipp där visan kan avlyssnas i oklippt version samt hela visans text.

Jimmie Åkesson"

Inga kommentarer: